Tuesday, December 25, 2012

 Assalamualaikum....

Hye korang..^0^..... merujuk tajuk entry diatas,disini akma nak share sikit cara-cara nak membuat resume yang osem dan contoh2 resume yang giler OHSEM ar!!
act, akma sebenarnya baru lepas buat resume sebenarnya..hehe, my resume just simple but nice #D hehe  ) hopefully, dapat memikat majikan yang akma nak mintak nie...as sales executive..huhu,(rekomen by my lovely BF)..

Akma percaya ramai student tahun akhir universiti dan graduan2 yang msih mengganggur bahkan pekerja yang nak cari pekerjaan lain dengan gaji yang lebih higher ^ akan bertungkus lumus nak membuat resume yang menarik lagi tertarik kan bagi mereka yang freshgraduate like me ^0^mencari-cari macammane nak buat resume yang berkesan.

Frst of all, korang mesti tau fungsi resume nie dulu...sometime,ramai dikalangan kite nie buat resume tapi men buat jer..resume yang bersifat memikat bukan sahaja dapat memikat majikan korang tetapi manela tau korang diterima bekerja ke kan.??OK  beberapa perkara asas dalam resume korang mesti letakkan:

Butiran diri
Pengalaman bekerja
Pencapaian sebelum ini
Latar belakang pelajaran
Kemahiran 
Rujukan

Ini adalah perkara asas yang korang perlu masukkan dalam resume tapi berkemungkinan ia masih belum cukup kuat untuk memberikan kesan yang besar pada bakal majikan korang. Bagi memastikan ia bersifat memikat, korang dinasihatkan untuk melihat pada beberapa ciri2 lain seperti :

Susunan isi kandungan resume
Cara olahan isi pati penting
Sudut rekabentuk resume
Keluarkan isi kandungan yang kurang sesuai
Hasil akhir dalam keadaan kemas dan teratur

Walaumacammanepun.....resume korang bukan hanya interesting shaja tetapi dimeja temuduga korang mesti mantap. Resume nie mencerminkan diri korang kepada majikan dan menjadi perantaraan korang dan bakal majikan sebelum diterima bekerja.

OK, kat bawah nie contoh2 resume yang ohsem dan kreatif yang akma dapat cari daripada laman web yang berlainan...:






SANGAT2 KREATIF KAN? SO, APE KATE KORANG TRY BUAT MACAMNIE MANELATAU BAKAL MAJIKAN KORANG INTERESTED NAK AMBIK KORANG COLLABORATE SAME KAN? BELUM CUBA BELUM TAU...




AKMADEHIKA . 2019 e | s