Wednesday, April 29, 2015

Assalamualaikum

Punca2 sakit lutut

1) Serpihan tulang (Bone chips)
- Semasa berlaku kemalangan disebabkan terjatuh atau terkena impak kuat daripada pelanggaran, struktur tulang ini boleh pecah dan berkecai. Serpihan ini boleh terperangkap diantara ruang sendi dan menyebabkan rasa sakit dan bengkak.

2) Bursitis
- Bengkak yang berlaku pada selaput yang mengandungi lendir pelincir sendi. Rasa sakit ini berlaku disebabkan kesan yang dialami oleh lutut daripada terjatuh atau lutut terlalu kerap digunakan.

3) Iliotibial Band Syndrome
- Iliotibial adalah sekeping tisu kukuh yang terdapat dari pinggul anda ke betis. Jika ia terlalu letih disebabkan terlebih digunakan atau masalah-masalah lain, ia boleh menjadi bengkak dan menyebabkan sakit di sebelah luar sisi lutut.

4) Kepala lutut beralih kedudukan
- Ia berlaku apabila kepada lutut beralih sedikit daripada kedudukan asal, ia menyebabkan rasa sakit dan bengkak. Salan satu puncanya adalah kemalangan semasa bersukan atau berkerja.

5) Medial Plica Syndrome
- Plica adalah lipatan tisu pada sendi lutut. Apabila ia terlalu kefap digunakan, ia boleh menyebabkan rasa sakit dan bengkak. Biasa berlaku pada bahagian lutut sebelah sisi dalam.

6) Patellar Tendonitis
- Sakit pada bahagian tendon. Tendon adalah pengikat yang kuat antara tulang dan otot. Aktiviti fizikal yang berlebihan boleh menyebabkan tendon mengalami radang dan bengkak.

7) Osteoarthritis
- Biasa berlaku kepada mereka yang berusia 50 tahun keatas akibat selaput pelincir habis, haus dan tidak diganti semula oleh badan secara semulajadi. Ia adalah salah satu tanda proses penuaan.

8) Osgood/ Schlatter Disease
- Ia adalah benjolan yang sangat sakit tumbuh dibawah lutut, dimana tendon menghubungkan kepala lutut kepada tulang betis/kering. Rasa sakit sering pergi dan kembali mengikut masa. Ia biasanya berlaku kepada remaja lelaki dan perempuan yang berusia antara 13 dan 14 tahun.

CARA MENGURANGKAN SAKIT LUTUT


* Rehatkan lutut dan elakkan aktiviti yang terlalu ekstrem

* Gunakan ais iaitu letak pada bahagian yang bengkak. Lakukan selama 20-30 minit sehingga bengkak hilang

* Sokong lutut - balut lutut dengan bandage atau strap mampu mengurangkan sakit dan memberi sokongan kepada lutut

* Tinggikan lutut, semasa anda duduk atau baring letak bantal pada bawah kaki supaya bengkak berkurangan

* Pinkiller - makan pil tahan sakit untuk sakit yang tidak boleh dikawal lagi

* Senaman - Lakukan latihan renggangan ringan untuk mencergaskan otot dan lutut

* Makanan - Amalkan makanan tambahan yang mampu membekalkan nutrien kepada tulang dan lutut. contohnya Habbatus Sauda, Kalsium dan sebagainya.

Ubat mengurangkan sakit lutut,

 UBAT PRO KAS adalah  ubat terbaru dalam menyelesaikan sakit lutut dan pinggang anda. 

Solatlah anda sebelum anda disapu dengan minyak ini


                           pro kas


sakit lutut


BAHAN2 YANG TERKANDUNG DALAM UBAT PRO KAS INI ADALAH:


Lidah buaya

Jus lidah buaya dan gel adalah pusat kekuatan antioksidan, bekerja sebagai stimulatior pertumbuhan sel dan memiliki bekas luka dan sifat inhibator nyeri. Mereka kaya vitamin dan mineral berikut:


- Kalsium
- Sodium
- Besi
- Kalium
- Manggan
- Seng
- Asam folat
- Vitamin A,B1,B2,B6,C,E
- Asam amino

Vitamin C buah delima
- Vitamin ini sebagai penurun risiko arthiritis dan baik untuk tulang

Kacang Soya
- Reader's Digest,sebuah riset telah dilakukan oleh Oklahoma State University. Ia mengandungi 50% protein bagi setiap 100g kacang soya, merupakan 2x lebih daripada kacang tanah, 11x lebih daripada susu dan 3x lebih daripada telur. Ia juga kaya dengan bahan mineral seperti calcium, sodium, manganese, magnesium, iron dan phosphorous dan kaya dengan vitamin A,B,C,D serta lecithin.

Dmso
- Dmso adalah pembawa vitamin-vitamin/ bahan-bahan pro kas masuk ke dalam anggota badan dengan menggunakan teknologi nano dengan membetulkan DNA tanpa perlu melakukan pembedahan.

* SEKIRANYA ANDA MENGALAMI SAKIT LUTUT YANG TERUK, GUNALAH UBAT PRO KAS DALAM MENGHILANGKAN SAKIT LUTUT ANDA. UBAT INI DIJAMIN BERKESAN DALAM MEMBANTU MASALAH SAKIT LUTUT ANDA! DENGAN KHASIAT YANG TERKANDUNG, PRO KAS ADALAH JALAN TERBAIK UNTUK MENGEMBALIKAN SAKIT YANG TELAH DIALAMI DAN KEMBALI SIHAT!




Berita gembira!

Sempena pelancaran produk sulung PRO KAS, pihak mereka akan menjalankan satu pertandingan yang mana akan melibatkan anda yang sedang membaca yang mempunyai laman web atau blog. Syarat-syaratnya sangat mudah untuk anda sertai pertandingan ini.

Untuk Maklumat lebih lanjut mengenai pertandingan ini

Sila Layari Laman Web

www.prokas.my













6 comments

Nice artikel berkenaan sakit lutut. Tapi bahan yang terkandung dalam pro kas tu dalam bahasa Indonesia. Kena translate ke bahasa Melayu dulu. Good Luck! ;)

REPLY

Dalam bhs indonesia ya..haha,terima kasih ^o^ Helmi Aliarit,

REPLY

Salam buat Akmahika....sangat menarik contest SEO ini dengan menggunakan keyword "Sakit Lutut". Artikel anda pun bsangat menarik.

Kita akui sakit lutut memang menyeksakan, moga dengan adanya PRO Kas, segala penyeksaan selama ini terlerai. Semoga berjaya.

Jom baca artikel saya pula:
Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan

REPLY

Salam... sakit lutut sering kali menyerang orang tua dan tidak terkecuali kepada orang muda. Jom mari guna PRO Kas.

REPLY

Salam buat Akmahika....Sakit lutut sering menyerang orang tua dan sekarang ini orang muda pun boleh terkena sakit lutut. Semoga PRO kas boleh mengubatinya. Semoga berjaya.

REPLY

Dengan adanya Pro Kas, harap orang yang sakit lutut boleh sembuh

REPLY

AKMADEHIKA . 2019 e | s