Thursday, March 20, 2014

Jangan melampau dalam Solat , Zikir dan Doa...

 Assalamualaikum w.b.t...

pgi2 bce majalah solusi jap. then, akma tertarik dgn tajuk nie...
( merenung jap ) ....
betul jugak,sometimes we as a humans have not been thankful with what we have right?
selalunyer dalam solat...DOA
selalu kita xpernah sedar apa yang kita mintak tu dah melebih -lebih..
nak macam2, macam mintak gula2 sruh abah belikan jer
pastu kalau xdapat macam2 la yang dye cakap...

kadang2 kita xsedar apa yang kita mintak tu yang dah ape2 entah..

"YA ALLAH, AKU NAK DAPAT KEPUTUSAN CEMERLANG. BAGILA AKU SPM 15A / CGPA 4.00." 

"YA ALLAH,AKU SUKEKAN DYE SANGAT2! SATUKANLAH KAMI YA ALLAH..KALAU DYE DA ADE PUTUSKANLAH DYE DENGAN ORANG ITU.."

yang da ape2 entah mintak. pastu kalau rse2 xtunaikan giveup.. xnak berusaha pulak tu..
macam kita dengan cikgu or lec la kan..
nak markah tinggi tapi xberusaha..
da dapat result down, merayu2 la mintak tinggikan markah tu..
xde maknenyer dorang nak layan..
macam tu jugak la kita dengan Tuhan..
kita jangan la nak melebih2 mintak Doa tapi kita xberusaha macam mane la nak berjaya betul  x?

 Dalam Solat, Zikir dan Doa ade peraturan yang perlu kita lakukan..
bukan dekat jalan raye aje tw ade peraturan, solat , zikir , doa pun ade...

TIDAK MENGANGKAT SUARA DENGAN TERLALU KUAT

Firman Allah s.w.t yang bermaksud : 

"Dan janganlah kamu menguatkan suaramu dalam solatmu dan janganlah pula merendahkanya, dan carilah jalan tengah antara kedua-dua itu." ( Surah al-Isra'17:110)

MEMPERLAHANKAN SUARA DALAM ZIKIR SELEPAS SOLAT

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :

"Dan sebutlah (nama) Tuhanmu dalam hatimu dengan rendah diri,rasa takut dan tidak meninggikan suara pada waktu pagi dan petang, serta janganlah kamu termasuk dalam kalangan orang yang lalai." ( Surah al-A'raf 7 : 205)

maksudnyer kat sini, korang janganlah kuatkan suara, cukuplah hanya didengar diri sendiri sahaja...

TIDAK MELAMPAU DALAM BERDOA 

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :

"Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang melampaui batas ( tentang perkara yang diminta dan cara meminta)." ( Surah al-A'raf 7 : 55 )

2 comments:

Nur Shafiq said...

doa yang kedua tu memang entah apa-apa :l

Akma Khaieri said...

hahaha..kan Nur Shafiq,ntah apa2...